AMI®

Achievement Motivation Inventory®

Inventarul Motivației pentru Performanță (AMI®) - după abilitățile cognitive, motivația performanței este considerată a fi a doua trăsătură relevantă în predicția performanței superioare
Categorie: Cod produs: AMI®
Achievement Motivation Inventory este o procedură de diagnosticare cu o aplicabilitate foarte largă, cuprinzând o serie de dimensiuni care, în mod convențional, nu îi sunt atribuite constructului de motivație pentru performanță.
 
Teorii ale motivației
Motivatia care sta la baza performantei umane este considerata, în multe domenii ale vietii cotidiene, ca fiind un concept care poate explica diferentele individuale de comportament.
În scoala, sport si, nu în ultimul rând, în cadrul profesiei, motivatia performantei dicteaza felul în care oamenii functionaza. Stiinta s-a dedicat, si ea, într-o masura foarte mare acestei pârghii principale a comportamentului, rezultatul fiind un numar deosebit de mare de cercetari empirice, care au ca obiect aspecte si contexte aplicative diverse ale motivatiei performantei: dezvoltarea motivatiei, începând cu frageda copilarie, evolutia de-a lungul întregii vieti, efectele sale asupra rezultatelor si performantei în diferite domenii ale vietii etc. Lucrari teoretice importante se concentreaza asupra dezvoltarii si progresului continuu al modelelor teoretice din domeniul motivatiei, asupra stabilitatii si variabilitatii resorturilor motivationale, asupra gradului în care acestea sunt masurabile, asupra legaturilor lor cu alte variabile psihologice etc.
Datorita multitudinii de cunostinte acumulate în acest domeniu este dificil chiar si pentru specialistii preocupati de multa vreme de aceasta tema, sa pastreze o privire de ansamblu asupra ei. Cu atât mai surprinzator este faptul ca evolutia metodelor de masurare a motivatiei a ramas mult în urma teoriei si ca, pâna astazi, în spatiul german nu exista nici o procedura de diagnosticare pentru masurarea diferentiata a motivatiei performantei în profesie, care sa satisfaca atât cerintele teoretice, cât si standardele psihometrice chiar daca motivatia performantei tine de caracteristicile si de orientarile care joaca un rol foarte important în toate contextele profesionale. Acesta este punctul de plecare care a parut sa justifice eforturile depuse pentru dezvoltarea acestei noi metode de investigare psihometrica.
Dezvoltarea inventarului de motivatie a performantei (Leistungsmotivationsinventar, LMI în versiunea germana sau Achievement Motivation Inventory, AMI, în versiunea americana) a plecat de la o serie mai larga de lucrari proprii de diagnosticare a aptitudinilor, ancorate în context aplicativ, dar si de la activitatea practica tipica pentru psihologia diferentiala, care este mai puternic orientata spre domeniul cercetarilor fundamentale.
În conditiile ambelor perspective mentionate, noul test si-a stabilit un obiectiv din a face posibila întelegerea corecta a constructului motivatiei pentru obtinerea unor performante superioare, sau, pe scurt, a motivatiei performantei, definit în sens larg. Prin conceptia care sta la baza scalelor, precum si prin formularea tuturor itemilor, s-a dorit, de aceea, obtinerea unei relevante profesionale distinctive, urmarindu-se, însa, în acelasi timp, ca scalele sa nu fie limitate la aria profesionala. S-a urmarit, mai degraba, ca procedura sa fie aplicabila în toate domeniile vietii în care poate fi experimentata o aspiratie spre performanta si în care efectul acesteia poate fi observat.
În consecinta, AMI este o procedura de diagnosticare cu o aplicabilitate foarte larga, cuprinzând o serie de dimensiuni care, în mod conventional, nu îi sunt atribuite constructului de motivatie pentru performanta. Posibilitatea de a calcula un scor global sau, dimpotriva, de a utiliza interpretari diferentiale ale fatetelor conceptului, permite fiecarui utilizator sa decida singur daca urmeaza conceptia noastra sau se limiteaza la acele aspecte care, în conceptia sa, tin de întelegerea mai stricta a caracteristicii.
AMI contine un numar de 17 scale si un indice motivational global:
  • BE - Perseverenta (Beharrlichkeit, Persistance)
  • DO - Dominanta (Dominanz, Dominance)
  • EN - Angajamentul (Engagement, Engagement)
  • EZ - Siguranta succesului (Erfolgszuversicht, Confidence in Success)
  • FX - Flexibilitatea (Flexibilität, Flexibility)
  • FL - Absorbirea (Flow, Flow)
  • FU - Neînfricarea (Furchtlosingkeit, Fearlessness)
  • IN - Internalitatea (Internalität, Internality)
  • KA - Efortul compensator (Kompensatorische Anstrengung, Compensatory Effort)
  • LS - Mândria perfomantei (Leistungsstolz, Pride in Productivity)
  • LB - Dorinta de învatare (Lernbereitschaft, Eagerness to Learn)
  • SP - Preferinta pentru dificultate (Schwierigkeitspräferenz, Preference for Difficult Tasks)
  • SE - Independenta (Selbstständigkeit, Independence)
  • SK - Autocontrolul si autodisciplina (Selbstkontrolle, Self-Control)
  • ST - Orientarea spre status (Statusorientierung, Status Orientation)
  • WE - Orientarea spre competitie (Wettbewerbsorientierung, Competitiveness)
  • ZS - Fixarea scopului (Zielsetzung, Goal Setting)
Revizie BUROS DA in K. F. Geisinger, R. A. Spies, J. F. Carlson, & B. S. Plake (Eds.), The seventeenth mental measurements yearbook.
Abreviere AMI®, AMI®-k
Data publicării 2007
Populația vizată adolescenți și adulți
Forma de administrare individuală/ grup, autoevaluare
Vârsta peste 16 ani
Volumul eșantionului 3000
Calificarea necesară B
Durată AMI® - 30 minute, AMI®-k - 10 minute
Tipul itemilor itemi verbali scorați pe scală cu 7 puncte
Numărul itemilor 170 itemi pentru AMI®, 30 itemi pentru AMI®-k

Heinz Schuler, PhD

Dr. Heinz Schuler, personalitate marcantă pe plan mondial în domeniul psihologiei economice, este profesor și directorul Catedrei de Psihologie a Universității Hohenheim Stuttgart. Deține și funcțiile de director științific la S&F Personalpsychologie Managementberatung GmbH și de inspector consilier la HR Diagnostics AG.

Ariile sale de expertiză cuprind domenii precum psihologia personalului, diagnosticarea capacităților profesionale, cercetarea și creșterea performanței.

Prof. Schuler consiliază firme în recrutarea și selecția electronică a personalului, assesment center, analiza și dezvoltarea potențialului, măsurarea performanței și audit managerial.

Preocupările sale actuale de cercetare sunt focalizate pe dezvoltarea noilor metode de măsurare a caracteristicilor personale care joacă un rol important în succesul profesional precum creativitatea, motivația performanței și integritatea.

Prof. Schuler a introdus în psihologie două concepte de mare impact, anume principiul multimodalității și conceptul de validitate socială. Este și autor a peste 400 de publicații dintre care Selecția psihologica a personalului, Manual de psihologie organizațională, Manual de psihologia personalului, Aprecierea și îmbunătățirea performanței profesionale a personalului, Inventarul de motivație a performanței în profesie și a Testului de motivație în sport.

Dintre produsele electronice cele mai noi, realizate împreună cu echipele sale de cercetare, se numără portalul de consiliere vocațională "Was studiere ich?" (www.was-studiere-ich.de), în acces liber, și un instrument inovativ de profilare profesională (www.berufsprofiling.de), mijloace care permit compararea profilului calificărilor individuale cu profilul tipic pentru o profesie dată.

George Thornton, PhD

Dr. George C. Thornton III a obtinut titlul de doctor in 1966 la Purdue University si este profesor de psihologie la Colorado State University S.U.A. A fost distins de catre American Board of Industrial/Organizational Psychology cu diploma in psihologie industriala si organizationala si este membru al Society of Industrial and Organizational Psychology.

Dr. Thornton este specializat in assessment center, metode de selectie, dezvoltarea si validarea testelor, implicatiile legii discriminarii la angajare cu efecte in psihologia personalului. A dezvoltat, validat si implementat metoda assessment center si alte procedee de evaluare a personalului utilizand tehnici de simulare pentru selectie si dezvoltarea a numeroase profesii din organizatii private si publice.

Dr. Thornton este autorul a peste 60 de articole publicate in reviste stiintifice de mare prestigiu si a mai multor carti dintre care Assessment Centers and Managerial Performance (coautor William Byham) si Assessment Centers in Human Resource Management (coautor Deborah Rupp), Developing Organizational Simulations: A Guide for Practitioners and Students (coautor Rose Mueller-Hanson). Dr. Thornton a prezentat metoda sa assessment center la conferinte stiintifice precum si la International Association of Chiefs of Police, la International Congress on Assessment Center Methods si la Society for Industrial and Organizational Psychology. Pe aceeasi tema a realizat si workshop-uri pentru profesionisti in S.U.A, Germannia, Elvetia, Anglia, Israel, Africa de Sud, Indonezia, Brazilia si China.

Andreas Frintrup PhD

Andreas Frintrup, PhD este cadru didactic al Facultății de Psihologie a Universității Hohenheim Stuttgart, catedra prof. dr. Heinz Schuler.

Îndeplinește de asemenea funcțiile de director al firmei S&F Personalpsychologie Managementberatung GmbH și de președinte al HR Diagnostics AG din Germania.

Firme ca AUDI, BMW, Credit Suisse, Continental, DaimlerChrysler, PricewaterhouseCoopers sau Volkswagen se numără printre clienții săi.

Împreună cu echipa sa de cercetare dezvoltă metode psihologice web utilizate în selecția de personal, evaluarea potențialului și evoluția profesională a angajaților tineri. Cercetările sale actuale se focalizează și pe motivația performanței în profesie și în sport. A publicat mai multe lucrări științifice, fiind coautorul Inventarului de motivație a performantei (LMI) și a Testului de motivație în sport (SMT).

AMI este în lucru în România din anul 2005. Traducerea a fost realizata printr-o procedura de traducere si retroversiune de Liana Miclaus si Horia Pitariu în 2005. Culegerea datelor pentru adaptare si validare a început tot în 2005, cu un esantion mai degraba redus ca volum. Obiectivele avute de cercetatori la acel moment erau de doua feluri: (a) generarea unui etalon experimental, pe un esantion de studenti si un esantion de adulti angajati în munca si (b) experimentarea legaturilor între AMi si metafactorii Big Five, asa cum sunt acestia masurati de NEO-PI-R (Costa & McCrae, 1991).
În 2006 si 2007, colectarea datelor s-a concentrat asupra culegerii unui esantion normativ voluminos pentru România, precum si pe culegerea de date experimentale cu caracter validational, pentru contextul românesc.
La acest moment, esantionul normativ al AMI în România este format din N=3000 de participanti, dintre care N=1300 adulti angajati în munca si N=1700 studenti. În total, 1500 de subiecti sunt de sex feminin si 1500 de sex masculin.
Una din utilitatile principale ale AMI este în domeniul psihologiei muncii, industriale si organizationale. Multi din psihologii care activeaza în acest domeniu prefera administrarea online a chestionarelor, motiv pentru care este important sa fie colectate date si analizate posibilele diferente între administrarea creion-hârtie si administrarea online a unui chestionar. Pentru versiunea româneasca a AMI, au fost colectate online N=429. Dintre acestea, 157 (36.51%) au fost colectate prin sistemul online german, în care participantul este complet anonim, iar restul (272) prin sistemul online românesc, unde participantul trebuie sa primeasca o invitatie din partea unui psiholog autorizat si deci nu este complet anonim. Cei 115 barbati (26.74%) si cele 157 de femei (36.51%) din acest esantion online. care si-au declarat datele demografice, au vârste cuprinse între 22 si 69 ani (m=36.58, s=10.38).
Sunt de asemenea colectate esantioane speciale de manageri, sportivi, someri si elevi.
Datele rezultate din esantionul normativ românesc au fost analizate cu privire la potrivirea lor cu modelul trifactorial al AMI, enuntat de Schuler, Thornton, Frintrup & Mueller-Hanson (2004). Atât analiza factoriala exploratorie (EFA), cât si analiza factoriala confirmatoare (CFA) au rezultat în structuri foarte apropiate de cele raportate de autori. În cazul analizei confirmatorii, indicele de potrivire (Goodness of Fit Index) este doar cu putin sub pragul recomandat de .80 (GFI=.795), dar patratul aproximarilor (Root Mean Square of Approximation) se plaseaza si în România, ca si în SUA sau Germania, semnificativ sub limita recomandata de.05 (RMSEA=.129), sugerând ca modelul trifactorial ar putea di rafinat în continuare.
În România, pentru AMI au fost colectate informatii validationale în mare volum. Astfel, AMI a fost corelat pe esantioane de diferite marimi si facturi cu instrumente precum NEO-PI-R (Costa & McCrae, 1991), Scalele de Personalitate Eysenck, atât EPQ-R, cât si IVE (Eysenck & Eysenck, 1991), California Psychological Inventory, CPI-260 (Gough, 2005), FPI-R, Freiburger Persönlichkeitsinventar Revised (Fahrenberg, Hampel & Selg, 2001), SWS, Survey of Work Styles (Jackson & Gray, 1993), BarOn Emotional Intelligence Quotient (EQ-i), Multifactor Leadership Questionnaire, MLQ 5X (Avolio & Bass, 2004) etc. De asemenea, AMI a fost administrat în procedura de heteroevaluare împreuna cu BFA (Big Five Adjectives, Caprara, Barbanelli & Steca, 2002), rezultând corelatii adjectivale importante pentru detalierea semnificatiilor scalelor în context românesc. În plus, AMI a fost corelat în vederea validarii cu o multitudine de criterii demografice si comportamentale, în special de natura profesionala.
Manualul AMI este un manual integral romanesc, semnat de Liana Miclaus si Dragos Iliescu. Este un manual tehnic si interpretativ, de peste 150 de pagini, care trateaza atat aspecte tehnice, cat si aspecte interpretative, legate de interpretarea profilurilor AMI.
Manualul nu este disponibil decat pentru utilizatorii cu licenta, achizitia lui este obligatorie la achizita primei licente pentru un psiholog, ca parte a "Starter Kit"-ului.
Dragos Iliescu este doctor în psihologie si conferentiar universitar în cadrul SNSPA Bucuresti. Interesele sale graviteaza în jurul cercetarii aplicate si a psihodiagnosticului, cu trimitere spre sfera psihologiei organizationale, dar si spre cea a psihologiei consumatorului si reclamei. Este managing partner in Testcentral.
Liliana Miclaus a absolvit in anul 2006 Facultatea de Psihologie a UBB Cluj si este masterand in management organizational si resurse umane. Este implicata in proiecte de psihologie organizationala in domeniul bibliotecilor universitare. De asemenea este psihoterapeut cognitiv-comportamental.

Fii primul care scrie un review

Ai nevoie de mai multe informații?

Ești interesat de anumite produse și îți este necesară descrierea procedurii de achiziție?
Un membru al echipei TestCentral te va ghida, oferindu-ți toate detaliile de care ai nevoie.

Member of the
Giunti Psychometrics International Group

Associate Member of the
European Test Publishers Group

Affiliate Member of
International Test Commission

SUS