Testul de coordonare a corpului pentru copii (TCCC/KTK, Körperkoordinationstest für Kinder) evaluează dimensiunea de mișcare denumită control corporal general și este recunoscut ca standard în diagnosticul motricității. Testul este potrivit pentru a determina dezvoltarea acestei dimensiuni la copiii cu vârste cuprinse între 5 și 14 ani.
Merită menționat că acesta poate fi utilizat și pentru tinerii cu dizabilități de vârste mai mari, dacă în interpretare se vor raporta rezultatele la normele copiilor cu vârste de 13-14 ani.
În copilărie, competența motrică este un punct de referință pentru respectul și recunoașterea din partea celorlalți, pe de-o parte, și, pe de altă parte, de discriminare, dispreț și excludere din partea comunității. Este evident cât de necesar este să fie oferit ajutor copiilor mai puțin îndemânatici, descurajați și resemnați să își îmbunătățească funcțiile motrice. Conform autorului, în urma evaluării cu TCCC copiii pot fi sprijiniți să capete încredere, curaj și dorința de a relaționa din nou, astfel încât în cele din urmă să ajungă, prin propria putere și performanță, la atenția pe care nu au avut-o până acum și care le oferă și cheia spre integrare în comunitate.
Ideea de bază a aptitudinilor psihomotorii (psihomotricității) este reliefată aici: copilul cu simptomatologie ar trebui să învețe să se descopere pe sine, corpul său, emoțiile sale, pe ceilalți copii, ar trebui să învețe, prin permanenta confruntare cu mediul înconjurător și componentele sale materiale să câștige experiență, care să îi permită o acțiune ordonată și responsabilă.
Copilul învață și descoperă în cadrul grupului și de la grup. El se face cunoscut pe sine și acțiunile sale în grup și este condus treptat spre integrarea socială. Copilul trebuie să dobândească abilitățile pentru a fi capabil să se ocupe de el însuși și de mediul înconjurător, aceasta fiind condiția necesară pentru succesul unui proces de integrare. Copilul trebuie să reușească, pe cât posibil, să acționeze autonom, trebuie să găsească soluții și modalități, trebuie să învețe să facă față propriilor emoții, acționând. În cele din urmă, sunt procesele de adaptare, de ajustare, cele care reflectă realitatea acestei lumi și care permit acțiunea/acționarea.
Pentru a determina mai exact aceste deficiențe motorii, Kiphard și colaboratorii săi, au încercat să găsească, prin intermediul unui proiect de cercetare, subteste prin care să se măsoare patternul problemelor motorii observate. Prin urmare, aptitudinile psihomotorii sunt măsurate de TCCC prin intermediul a 4 subteste, care solicită exerciții fizice, de mișcare din partea copilului:
- Mersul înapoi în echilibru (EI),
- Săritura într-un picior peste obstacol (SP),
- Săritura în lateral (SL) și
- Așezarea laterală (AL).
Ulterior raportării scorurilor brute obținute la etalonul coresponzător vârstei, sunt obținuți coeficienți motrici specifici subtestelor (MQ - scoruri standard cu media 100 și abaterea 15), dar și un MQ global, coeficientul general de motricitate TCCC. Interpretarea scorurilor individuale ale MQ este un ajutor pentru un anumit plan de tratament sau terapie, însă se recomandă utilizarea MQ global pentru diagnosticul invididual al controlului corporal general.
Pentru transformarea din scorurile specifice MQ în MQ Total sunt disponibile tabele specifice pe patru categorii: (1) pentru copii cu dezvoltare tipică, (2) pentru copii cu tulburări de învățare, (3) pentru copii cu afecțiuni cerebrale și (4) pentru copii cu tulburări de comportament. Ulterior, în funcție de valoarea MQ obținută poate fi verificată puterea testului.
Aptitudinile psihomotorii sunt măsurate de TCCC prin intermediul a 4 subteste, care solicită exerciții fizice, de mișcare din partea copilului:
- Mersul înapoi în echilibru (EI),
- Săritura într-un picior peste obstacol (SP),
- Săritura în lateral (SL) și
- Așezarea laterală (AL).
Ulterior raportării scorurilor brute obținute la etalonul coresponzător vârstei, sunt obținuți coeficienți motrici specifici subtestelor (MQ - scoruri standard cu media 100 și abaterea 15), dar și un MQ global, coeficientul general de motricitate TCCC
Etalonul este compus din:
- 1228 (copii cu dezvoltare tipică),
- 79 de copii diagnosticați în mod cert cu afecțiuni cerebrale,
- 59 de copii cu diagnostic incert de afecțiuni cerebrale,
- 79 de copii cu tulburări de comportament și
- 27 de copii cu tulburări de limbaj
Trebuie sa fii autentificat pentru a adăuga un review.
Fii primul care scrie un review