Torrance Tests for Creative Thinking sunt fara doar si poate cele mai celebre instrumente utilizate la nivel international pentru masurarea creativitatii. Aceasta celebritate se datoreaza cu siguranta atât numelui rasunator al autorului lor, Paul E. Torrance, o figura celebra în studiile dedicate creativitatii, cât si calitatilor lor psihometrice foarte bune.
In viziunea autorului P.E. Torrance, creativitatea este pe larg definita ca procesul de identificare a unei probleme, de cautare a unor solutii viabile, de trasare a unor ipoteze, de testare si evaluare, si de comunicare a rezultatului altora. In aceasta definitie sunt incluse procesele de elaborare a ideilor originale, a unor noi perspective, recombinari si construirea unor noi relatii intre idei. Astfel, creativitatea este evaluata prin 5 indicatori: fluenta (abilitatea de a produce un mare numar de idei); flexibilitate (abilitatea de a produce o mare varietate de idei), elaborare (abilitatea de a dezvolta, construi sau completa o idee), originalitate (abilitatea de a produce idei neobisnuite, statistic cu o frecventa redusa, deloc banale sau evidente) si rezistenta la inchiderea prematura a imaginii (abilitatea de a lua in considerare o gama larga de informatii).
Testele Torrance de Gândire Creativa sunt metode de masurare hibride, cantitativ-calitative, bazate pe culegerea deschisa, proiectiva, a raspunsurilor persoanei evaluate în domeniul creativitatii ar fi si complicat ca reactiile la stimuli sa fie culese în orice alt fel dar însotite de o schema riguroasa de analiza a acestor raspunsuri. Modelul de scorare cantitativa este completat nu doar de indicatii detaliate, care rezulta într-un acord inter-evaluatori si în fidelitati neîn domeniul creativitatii ar fi si complicat ca reactiile la stimuli sa fie culese în orice alt fel dar însotite de o schema riguroasa de analiza a acestor raspunsuri. Modelul de scorare cantitativa este completat nu doar de indicatii detaliate, care rezulta într-un acord inter-evaluatori si în fidelitati neasteptat de mari, ci deopotriva de un set de norme, care fac ca asteptat de mari, ci deopotriva de un set de norme, care fac ca scorurile finale sa fie raportate în mod standardizat si cu referinta la un etalon riguros.
Testele Torrance de Gândire Creativa tind la evaluarea exprimarii creativitatii în doua ipostaze fundamentale: o ipostaza în care reactiile la stimuli sunt culese de la persoanele evaluate sub forma verbala si una în care reactiile sunt culese sub forma figurala, în desene. Pentru fiecare din aceste ipostaze sunt oferite doua forme alternative, Forma A si Forma B. Astfel, Testele Torrance de Gândire Creativa se regasesc în patru forme: Formele Figurale A si B si Formele Verbale A si B. Materialele necesare testarii cu Testele Torrance de Gândire Creativa sunt multiple. Pe de o parte este nevoie de caietele de testare, care contin stimulii si în care se înregistreaza si reactia persoanelor evaluate.
Pentru administrare este nevoie de asemenea de un manual de instructiuni; acesta nu este absolut necesar administratorului cu experienta, însa este ideal ca înaintea testarii persoana care administreaza testul sa îsi reîmprospateze informatiile privind administrarea formei specifice a TTCT cu care se va realiza testarea. În acest scop, în Statele Unite sunt publicate doua brosuri separate, numite Manual de instructiuni pentru Formele Figurale A si B ale TTCT si respectiv Manual de instructiuni pentru Formele Verbale A si B ale TTCT. Acestea sunt incluse în prezentul manual, drept sectiunile majore A si B. Pentru scorarea raspunsurilor date la oricare din formele Testelor Torrance de Gândire Creativa este necesara consultarea atenta a unor manuale de scorare si completarea grilei de scorare.
Grilele, care sunt diferite pentru formele verbale si pentru cele figurale ale TTCT, sunt tiparite separat, ca foi volante, însa este necesara punerea la dispozitia specialistului si a unor manuale în care scorarea este explicata pas cu pas, cu exemple, acolo unde este necesar. Aceste manuale detaliate sunt absolut necesare specialistului care scoreaza testul si chiar si cei mai experimentati specialisti au nevoie constanta de recursul la listele continute în ele. Cele doua ghiduri sunt publicate în Statele Unite tot separat, însa sunt incluse în varianta româneasca a testului tot în prezentul manual, ca sectiunile majore C si D, sub numele Manual de scorare structurata pentru Formele Figurale A si B ale TTCT si Manual de scorare structurata pentru Formele Verbale A si B ale TTCT.
În cele din urma, este necesar ca scorurile brute calculate în urma scorarii, pentru fiecare din dimensiunile relevante pentru creativitate, sa fie raportate la normele (etaloanele) corecte. Etalonul românesc pentru Testele Torrance de Gândire Creativa este voluminos, pentru ca este construit separat pentru cele patru forme ale testului, pe multiple segmente de esantion, alese atât pe considerente de an scolar, cât si pe considerente de vârsta. Desi etalonul este si el publicat în Statele Unite în brosuri separate, în România el este inclus în prezentul manual, sub forma sectiunilor majore E si F: Manual tehnic si normativ pentru Formele Figurale A si B ale TTCT si Manual tehnic si normativ pentru Formele Verbale A si B ale TTCT. Aceste sectiuni cuprind si informatii tehnice, despre structura esantioanelor normative si despre calitatile psihometrice ale testului.
-
Abreviere | TTCT |
Data publicării | 2008 |
Populația vizată | adolescenți și adulți |
Forma de administrare | Figural A/B sau Verbal A/B (A şi B sunt forme echivalente ) Individuală/ Grup, Autoevaluare |
Vârsta | peste 5 ani |
Volumul eșantionului | 1518 (forma figurală); 1720 (forma verbală) |
Calificarea necesară | A |
Durată | 30 de minute Forma Figurală 40 de minute Forma Verbală |
Tipul itemilor | 3 activităţi pentru Forma Figurală 6 activităţi pentru Forma Verbală |
Adaptarea în România a TTCT
În România, Testele Torrance de Gândire Creativa nu au fost doar traduse. Desi s-au adoptat reperele interpretative consacrate pentru Statele Unite si demonstrate a avea aplicabilitate cross-culturala si o performanta foarte buna pentru alte culturi vest-europene si chiar est-europene, testul a fost re-normat pentru România. Au fost astfel constatate pe alocuri diferente marcante între normele românesti si cele americane, motiv pentru care îndemnam cu putere utilizatorii testului sa utilizeze normele publicate în acest manual si nu alte repere.
Etalonul românesc pentru Formele Figurale ale TTCT
Pentru Formele Figurale ale TTCT, esantionul normativ românesc a fost cules în perioada iulie 2007 mai 2008, prin munca sustinuta a unei echipe de psihologi din domeniul psihologiei scolare si educationale si a consilierii vocationale, precum si prin operatori ai Testcentral. O lista completa a psihologilor care si-au adus aportul la acest proiect complicat se gaseste în anexele la manual. Le multumim si pe aceasta cale pentru munca dificila, realizata de ei la un nivel înalt de profesionalism. Desi s-au facut eforturi pentru a culege date din întreaga tara, din toate zonele statistice, atât de la nivel rural cât si urban, majoritatea protocoalelor au fost strânse din mediul urban. Doar un numar de 166 protocoale, care corespund la 9.39% din întreaga colectie de date, au fost strânse din mediul rural. Datele au fost culese cu precadere din orase precum Bucuresti (inclusiv localitati limitrofe, care reprezinta în mod formal judetul Ilfov), Timisoara, Brasov, Petrosani, Craiova, Constanta, Cluj-Napoca si Iasi.
Desenele culese astfel pentru Formele Figurale ale TTCT au fost scorate si interpretate de doua echipe separate, fiecare având în responsabilitate aproximativ jumatate din protocoale. O echipa a constat dintr-un grup de 20 de studenti în an terminal, de la Universitatea Titu Maiorescu, sub coordonarea Margaretei Dinca si a Ioanei Panc. A doua grupa a constat din specialisti ai Testcentral, lucrând sub coordonarea lui Dragos Iliescu. Scorarea protocoalelor a fost o sarcina mai dificila decât culegerea lor efectiva.
În total au fost culese si interpretate 1768 de protocoale ale Formelor Figurale A si B ale TTCT, de la un numar de 1518 de participanti. Au fost culese aproape 1850 de protocoale, însa unele nu au fost interpretabile, fiind evident refuzul persoanei evaluate de a colabora cu evaluatorul. Cei 1518 participanti se împart dupa cum urmeaza: 250 de participanti au oferit atât raspunsuri la Forma Figurala A cât si raspunsuri la Forma Figurala B. Un numar de 667 de persoane suplimentare au oferit raspunsuri doar pentru Forma Figurala A, iar alte 601 au completat Forma Figurala B. Totalul de protocoale pentru fiecare forma este asadar de 917 pentru Forma Figurala A si de 851 pentru Forma Figurala B.
Desenele culese astfel pentru Formele Figurale ale TTCT au fost scorate si interpretate de doua echipe separate, fiecare având în responsabilitate aproximativ jumatate din protocoale. O echipa a constat dintr-un grup de 20 de studenti în an terminal, de la Universitatea Titu Maiorescu, sub coordonarea Margaretei Dinca si a Ioanei Panc. A doua grupa a constat din specialisti ai Testcentral, lucrând sub coordonarea lui Dragos Iliescu. Scorarea protocoalelor a fost o sarcina mai dificila decât culegerea lor efectiva.
În total au fost culese si interpretate 1768 de protocoale ale Formelor Figurale A si B ale TTCT, de la un numar de 1518 de participanti. Au fost culese aproape 1850 de protocoale, însa unele nu au fost interpretabile, fiind evident refuzul persoanei evaluate de a colabora cu evaluatorul. Cei 1518 participanti se împart dupa cum urmeaza: 250 de participanti au oferit atât raspunsuri la Forma Figurala A cât si raspunsuri la Forma Figurala B. Un numar de 667 de persoane suplimentare au oferit raspunsuri doar pentru Forma Figurala A, iar alte 601 au completat Forma Figurala B. Totalul de protocoale pentru fiecare forma este asadar de 917 pentru Forma Figurala A si de 851 pentru Forma Figurala B.
Etalonul românesc pentru Formele Verbale ale TTCT
Pentru Formele Verbale ale TTCT, esantionul normativ românesc a fost cules în perioada iulie 2007 mai 2008, prin munca sustinuta a unei echipe de psihologi din domeniul psihologiei scolare si educationale si a consilierii vocationale, precum si prin operatori ai Testcentral. O lista completa a psihologilor care si-au adus aportul la acest proiect complicat se gaseste în anexele la manual. Le multumim si pe aceasta cale pentru munca dificila, realizata de ei la un nivel înalt de profesionalism. Desi s-au facut eforturi pentru a culege date din întreaga tara, din toate zonele statistice, atât de la nivel rural cât si urban, majoritatea protocoalelor au fost strânse din mediul urban.
Doar un numar de 179 protocoale, care corespund la 9.08% din întreaga colectie de date, au fost strânse din mediul rural. Datele au fost culese cu precadere din orase precum Bucuresti (inclusiv localitati limitrofe, care reprezinta în mod formal judetul Ilfov), Timisoara, Brasov, Petrosani, Craiova, Constanta, Cluj-Napoca si Iasi. Desenele culese astfel pentru Formele Verbale ale TTCT au fost scorate si interpretate de doua echipe separate, fiecare având în responsabilitate aproximativ jumatate din protocoale. O echipa a constat dintr-un grup de 20 de studenti în an terminal, de la Universitatea Titu Maiorescu, sub coordonarea Margaretei Dinca si a Ioanei Panc. A doua grupa a constat din specialisti ai Testcentral, lucrând sub coordonarea lui Dragos Iliescu. Scorarea protocoalelor a fost o sarcina mai dificila decât culegerea lor efectiva.
În total au fost culese si interpretate 1970 de protocoale ale Formelor Verbale A si B ale TTCT, de la un numar de 1720 de participanti. Cei 1720 de participanti se împart dupa cum urmeaza: 250 de participanti au oferit atât raspunsuri la Forma Verbala A cât si raspunsuri la Forma Verbala B. Un numar de 745 de persoane suplimentare au oferit raspunsuri doar pentru Forma Verbala A, iar alte 725 au completat Forma Verbala B. Totalul de protocoale pentru fiecare forma este asadar de 995 pentru Forma Verbala A si de 975 pentru Forma Verbala B.
Doar un numar de 179 protocoale, care corespund la 9.08% din întreaga colectie de date, au fost strânse din mediul rural. Datele au fost culese cu precadere din orase precum Bucuresti (inclusiv localitati limitrofe, care reprezinta în mod formal judetul Ilfov), Timisoara, Brasov, Petrosani, Craiova, Constanta, Cluj-Napoca si Iasi. Desenele culese astfel pentru Formele Verbale ale TTCT au fost scorate si interpretate de doua echipe separate, fiecare având în responsabilitate aproximativ jumatate din protocoale. O echipa a constat dintr-un grup de 20 de studenti în an terminal, de la Universitatea Titu Maiorescu, sub coordonarea Margaretei Dinca si a Ioanei Panc. A doua grupa a constat din specialisti ai Testcentral, lucrând sub coordonarea lui Dragos Iliescu. Scorarea protocoalelor a fost o sarcina mai dificila decât culegerea lor efectiva.
În total au fost culese si interpretate 1970 de protocoale ale Formelor Verbale A si B ale TTCT, de la un numar de 1720 de participanti. Cei 1720 de participanti se împart dupa cum urmeaza: 250 de participanti au oferit atât raspunsuri la Forma Verbala A cât si raspunsuri la Forma Verbala B. Un numar de 745 de persoane suplimentare au oferit raspunsuri doar pentru Forma Verbala A, iar alte 725 au completat Forma Verbala B. Totalul de protocoale pentru fiecare forma este asadar de 995 pentru Forma Verbala A si de 975 pentru Forma Verbala B.
Despre autorii manualului românesc al TTCT
Dragos Iliescu este doctor în psihologie si conferentiar universitar în cadrul SNSPA Bucuresti. Interesele sale graviteaza în jurul cercetarii aplicate si a psihodiagnosticului, cu trimitere spre sfera psihologiei organizationale, dar si spre cea a psihologiei consumatorului si reclamei. Este managing partner in Testcentral.
Margareta Dinca este doctor în psihologie si conferentiar universitar in cadrul Facultatii de Psihologie a Universitatii Titu Maiorescu, facultate in care ocupa si functia de prodecan. Pe langa practica ei activa de psihoterapeut, interesele sale de cercetare graviteaza in jurul unor zone precum psihoterapia cognitiv-comportamentala, psihologia transculturala, psihologia dezvoltarii si metodologia cercetarii in psihologie.
Ioana Panc este doctorand in psihologie si asistent universitar in cadrul Universitatii Titu Maiorescu. Abordarea sa de scientist-practitioner imbina activitatea de cercetare cu cea de consultanta in resurse umane. Ariile sale de expertiza includ metoda Centrului de evaluare (Assessment Center) in scop de selectie si dezvoltare, formarea resurselor umane si executive & career coaching.
Margareta Dinca este doctor în psihologie si conferentiar universitar in cadrul Facultatii de Psihologie a Universitatii Titu Maiorescu, facultate in care ocupa si functia de prodecan. Pe langa practica ei activa de psihoterapeut, interesele sale de cercetare graviteaza in jurul unor zone precum psihoterapia cognitiv-comportamentala, psihologia transculturala, psihologia dezvoltarii si metodologia cercetarii in psihologie.
Ioana Panc este doctorand in psihologie si asistent universitar in cadrul Universitatii Titu Maiorescu. Abordarea sa de scientist-practitioner imbina activitatea de cercetare cu cea de consultanta in resurse umane. Ariile sale de expertiza includ metoda Centrului de evaluare (Assessment Center) in scop de selectie si dezvoltare, formarea resurselor umane si executive & career coaching.
Trebuie sa fii autentificat pentru a adăuga un review.
Fii primul care scrie un review