Ce este TOM®?
TOM® este chestionar autodeclarativ scurt și rapid, dezvoltat pentru a măsura înclinațiile motivaționale care orientează comportamentul la locul de muncă. Problematica motivației ocupă un loc esențial atât în literatura știintifică, cât și în sfera aplicativă, în contex organizațional. Ea cuprinde toate acele aspecte care impulsionează și determină persoana să se comporte într-un anumit fel sau să tindă spre a atinge un anumit scop și să își mențină angajamentul în tot acest timp. Teoria pe care se bazează screenerul TOM® este cea a lui McClelland (1985a), secondată de studiile lui Berlyne (1966) privind gândirea creativă. Pentru mai multe detalii, consultă secțiunile Scale și Caracteristici pe pagina testului.
Cui se adresează și pentru ce este recomandat TOM®?
TOM® se adresează tuturor profesioniștilor din HR, în procesele de selecție, în implementarea programelor de gestiune și dezvoltare a resurselor umane, în punerea în practică a programelor de evaluare și valorificare a potențialului.
Care sunt particularitățile TOM®?
ACCESIBILITATE. Fiind un instrument psihometric de clasă A, TOM® poate fi utilizat de orice persoană interesată să afle mai multe despre alegerile pe care oamenii tind să le facă, adică preferințele individuale care orientează comportamentele. Citirea manualului tehnic al instrumentului va favoriza rapid utilizarea lui la capacitate aproape maximă, în vreme ce exersarea și îmbogățirea cunoștințelor prin studiul literaturii de specialitate va completa puterea interpretativă predictivă a rezultatelor TOM®.
RAPIDITATE ȘI EFICIENȚĂ. TOM® este un screener, al cărui timp de administrare de zece minute garantează rezultate pe patru dimensiuni, la care se adaugă inclusiv o scală de dezirabilitate socială, deosebit de utilă în context organizațional.
SPECIFICITATE RIDICATĂ. Subscalele și cei 70 de itemi TOM® sunt caracterizați de o foarte puternică ancorare în situații legate de muncă și de mediul muncii, adică de o specificitate ridicată. Acesta este un rezultat al operaționalizării foarte atente și se reflectă asupra proprietăților psihometrice ale chestionarului. În acest sens, o adaptare a Metodei Incidentelor Critice (Critical Incidents Technique, CIT; Flanagan, 1954) s-a dovedit a fi de mare utilitate în identificarea comportamentelor care, în situații de muncă, fac referire cu preponderență la cele patru motive evaluate de chestionar.
Scalele TOM®
Instrumentul măsoară patru tipuri de orientări, la care se adaugă o scală de surprindere a distorsiunii:
- Orientarea spre obiective;
- Orientarea spre inovație;
- Orientarea spre conducere;
- Orientarea spre relaționare;
- Scala de dezirabilitate.
Profiluri demonstrative TOM®
Abreviere | TOM® |
Data publicării | 2009 |
Populația vizată | adolescenți și adulți |
Forma de administrare | Individuală/ Grup, Autoevaluare |
Vârsta | peste 17 ani |
Volumul eșantionului | 1697 |
Calificarea necesară | A |
Durată | 10 minute |
Tipul itemilor | itemi cotați pe o scală tip Likert cu 7 puncte |
Numărul itemilor | 70 |
În România, Testul Orientării Motivațională a fost tradus, adaptat și etalonat cu mare grijă și cu un efort considerabil, pe un eșantion normativ voluminos. Caracteristicile psihometrice excelente au fost probate cu succes și în contextul românesc. Culegerea de date cuprinzătoare în situații de selecție și de competiție face ca acest chestionar să poată fi utilizat, cu acest etalon special, și în situații de resurse umane în care presiunea pusă asupra candidaților în contextul evaluării ar face posibilă distorsionarea răspunsurilor de către aceștia.
Etalonul TOM® permite utilizarea testului în situațiile de selecție
Chestionarul TOM® a fost administrat în contextual cultural românesc unui eşantion de 1697 de participanţi, proveniţi atât din mediul urban, cât şi din cel rural, acoperind întreaga arie socio-economică din România, adică toate cele opt zone statistice. Din punctul de vedere al variabilei gen, pentru eşantionul normativ în situaţii normale s-a lucrat cu un eşantion ponderat, cuprinzând 50% subiecţi de gen masculin (607) şi 50% subiecţi de gen feminin (607). Eşantionul cules în situaţii de competiţie (selecţie) nu a putut fi controlat la fel de bine din punctul de vedere al genului, el conţine 206 (42.65%) subiecţi de gen masculin şi 277 (57.35%) subiecţi de gen feminin.
Din cele 1697 de administrări ale chestionarului: 1214 (71.54%) au fost realizate în situaţii normale de aplicare şi 483 (28.46%) au fost realizate în condiţii de selecţie de personal. Această ipostază de evaluare este o situaţie în care literatura de specialitate a arătat că participanţii au tendinţa de a altera răspunsurile în sens pozitiv, cu o intensitate medie sau puternică.
Chestionarul are o valoare crescută pentru mediul organizaţional, iar în acest mediu se poate întâmpla ca TOM® să fie administrat în condiţii de selecţie sau în alte modalităţi de evaluare care au o miză semnificativă pentru persoanele evaluate. În aceste condiţii, este necesar să existe un etalon care să permită raportarea coerentă a scorurilor.
Vârsta medie a eşantionul normativ cules în situaţii normale este de M=34.44 ani (SD=11.71), în condiţiile existenţei unei vârste minime de 16 ani şi a unei vârste maxime de 61 de ani. Pentru situaţii de selecţie, vârsta medie este de M=35.00 ani (SD=9.52), cu o vârstă minimă de 21 de ani şi o vârstă maximă de 55 de ani.
Trebuie sa fii autentificat pentru a adăuga un review.
Fii primul care scrie un review